Thursday, March 15, 2012

contoh karangan B 6/3/2012

Berdasarkan rajah di bawah,huraikan pendapat anda tentang kepentingan mengamalkan gaya hidup sihat.Panjangnya huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

AMALAN GAYA HIDUP SIHAT
-Bersenam sekurang-kurangnya 10 minit.
-Masa tidur yang cukup.
-Mengambil makanan seimbang.
-Mengelakkan diri daripada tekanan/stress.

PANDUAN.
                    Calon diminta menulis sebuah karangan berdasarkan bahan ransangan dengan memberikan kepentingan mengamalkan gaya hidup sihat.Oleh itu,calon disarankan menggunakan keempat-empat isi yang diberikan.Calon diminta menghuraikan keempat-empat isi dan menulis dalam enam perenggan dengan menggunakan ayat sendiri tanpa mengubah maksud petikan.

PERENGGAN CADANGAN.

a)Pemerenggan pendahuluan:(10-12 patah perkataan).
                   -Masyarakat Malaysia digalakkan mengamalkan gaya hidup sihat untuk kuanliti penjagaan kesihatan yang seimbang.

b)Pemerenggan isi:

Isi 1:Bersenam sekurang-kurangnya 10 minit(25 Patah perkataan)
                   -Apabila rakyat Malaysia melakukan aktiviti bersenam sekurang-kurangnya sepuluh minit sehari secara tidak lansung badan akan menjadi sihat dan otak menjadi cerdas.
Isi 2:Masa tidur yang mencukupi(25 patah perkataan)
                  -Selain bersenam,rakyat Malaysia dinasihatkan menjaga kualiti masa tidur.Orang dewasa disarankan mempunyai masa tidur lima hingga enam jam sehari.Tidur membakar metabolisme dalam tubuh badan.
Isi 3:Mengambil makanan seimbang(25 patah perkataan)
                  -Oleh itu,kita juga digalakkan memakan makanan seimbang untuk mencegah penyakit jantung dan kencing manis.Selain itu,kolestrol dalam darah akan berkurangan.
Isi 4:Mengelakkan diri daripada tekanan/stress(25 patah perkataan)
                  -Akhir sekali,amalam gaya hidup sihat boleh mengelakkan diri daripada mengalami tekanan atau stress.Hal ini dapat membantu rakyat Malaysia hidup dalam keadaan gembira.

c)Pemerenggan penutup(10-12 patah perkataan)
                   -Kesimpulannya,'Otak Yang Cerdas Lahir Daripada Badan Yang Sihat' bermula daripada amalan gaya hidup sihat dalam kalangan rakyat.

JAWAPAN LENGKAP CADANGAN.

                     Masyarakat Malaysia digalakkan mengamalkan gaya hidup sihat untuk kuanliti penjagaan kesihatan yang seimbang.
                      Apabila rakyat Malaysia melakukan aktiviti bersenam sekurang-kurangnya sepuluh minit sehari secara tidak lansung badan akan menjadi sihat dan otak menjadi cerdas.
                      Selain bersenam,rakyat Malaysia dinasihatkan menjaga kualiti masa tidur.Orang dewasa disarankan mempunyai masa tidur lima hingga enam jam sehari.Tidur membakar metabolisme dalam tubuh badan.
                       Oleh itu,kita juga digalakkan memakan makanan seimbang untuk mencegah penyakit jantung dan kencing manis.Selain itu,kolestrol dalam darah akan berkurangan.
                       Akhir sekali,amalam gaya hidup sihat boleh mengelakkan diri daripada mengalami tekanan atau stress.Hal ini dapat membantu rakyat Malaysia hidup dalam keadaan gembira.
                       Kesimpulannya,'Otak Yang Cerdas Lahir Daripada Badan Yang Sihat' bermula daripada amalan gaya hidup sihat dalam kalangan rakyat.
thanxx coz sudi luangkan masa bace post ni!

3 comments: